Είναι εξαιρετικά δύσκολο μια κινηματογραφική ταινία να μεταφέρεται στο θεατρικό σανίδι. Η θεατρική μεταφορά κινδυνεύει να πατήσει στην ασφάλεια του κινηματογραφικού έργου και να πέσει σε μια τεράστια παγίδα, να μιμηθεί την κινηματογραφική ταινία.
Στη θεατρική μεταφορά των Ηλιθίων του Λαρς Φον Τρίερ, από την ομάδα Provato Athens ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Ίσως το κομβικό σημείο είναι ότι η ομάδα ξεκινά την προσέγγιση της πρώτα πλησιάζοντας τις αρχές και τη φιλοσοφία του Δόγματος 95 και στη συνέχεια το συγκεκριμένο έργο που θα διασκευάσουν.
«Ο υπέρτατος σκοπός μου είναι να βγάλω την αλήθεια από τους χαρακτήρες και το σκηνικό χώρο μου.
Ορκίζομαι να το κάνω αυτό με όλα τα μέσα που έχω στη διάθεσή μου και εις βάρος κάθε καλού γούστου και κάθε αισθητικής σύμβασης.»
Σε αυτή τη θέση του Δόγματος 95 στηρίζεται όλη η μεταφορά της παράστασης. Γυμνός σκηνικός χώρος, ενδυματολογική ουδετερότητα και όλα τα φώτα στην ανάδειξη των χαρακτήρων, των εσωτερικών συγκρούσεων των πρωταγωνιστών αλλά και της αλληλεπίδρασης των χαρακτήρων.
Η γύμνια των σκηνικών αναδεικνύει τις προσωπικές ιστορίες των ηρώων και το λόγο που όλοι αυτοί συναντήθηκαν. Εξάλλου η υπόθεση του έργου αναφέρεται στην προσπάθεια μιας ομάδας μεσοαστών να ξεφύγουν ή να αποφύγουν τις κοινωνικές συμβάσεις. Σαν μια διαφορετική «αίρεση» υποδύονται τους ηλίθιους σε διάφορους κοινωνικούς χώρους δημιουργώντας μια άτυπη οικογένεια. Η προσπάθεια της ομάδας είναι να ξεγυμνώσει το ψεύτικο και την υποκρισία στην κοινωνία με στόχο την αναζήτηση του πραγματικού, είτε της απόλαυσης είτε του πόνου.
Πολυτέλεια, αλαζονεία, αστική διαστροφή; Το σίγουρο είναι πως είναι αδύνατο να μην πληγεί η αλληλεγγύη μιας τέτοιας ομάδας και να αποφύγει κανείς τον πόνο ή των έρωτα, συναισθήματα ταυτόσημα της επιβίωσης .Σε ένα λοιπόν έργο που είναι επίκεντρο οι ανθρώπινες σχέσεις είναι λογικό να απαιτείται πολύ υψηλό επίπεδο ερμηνευτικής ικανότητας από τους πρωταγωνιστές αλλά και της συνοχής της υποκριτικής ομάδας. Ειδική μνεία λοιπόν στην ομάδα που ερμηνευτικά απογειώνει την παράσταση και εξασφαλίζει την οριακά κινηματογραφική ροή της παράστασης .
Πρόκειται για μια παράσταση που αποτελεί θεατρικό στοίχημα γιατί δεν μπαίνει σε καμία περίπτωση στη σκιά της κινηματογραφικής ταινίας καταφέρνει να φέρει το θεατή μπροστά στο ερώτημα: εντέλει είναι το κοινωνικό το μόνο πραγματικό, το μόνο αληθινό στοιχείο στη ζωή του ανθρώπου; Ή το παραμορφωμένο είδωλο όλων των επιθυμιών και αποτυχιών των ανθρώπων;
Κριτική για την παράσταση «Οι ηλίθιοι»
Θέατρο Vault
Τα σχόλια των επισκεπτών του freeda.gr διατηρούνται απρόσκοπτα στα πλαισια του δημοκρατικού διαλόγου που επιθυμούμε να υπάρχει στα social media. Το www.freeda.gr διατητηρεί το δικαίωμα σε περιπτωση που ξεπερνάνε την κόσμια αναφορά να διαγράφει υβριστικά, ρατσιστικά και σεξιστικά σχολια. Οι χρήστες που θα χρησιμοποιούν ύβρεις, απρεπείς εκφράσεις ή θα προκαλούν, θα αποκλείονται.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |